Första körningen!

Japp idag va de det stora testet, att köra i USA - L.A. Hur tror ni de gick? -Bra såklart ^^ Inga som helst problem, man saknar växelspaken :( De gäller bara att ligga i rätt fil och veta vart man ska.
Fick ordar av en (nämner inga namn :P) att berätta om hur jag upplevt själva USA och hur det är att leva här. De är inte lätt att förklara de, de måste upplevas, men jag ska försöka så gott jag kan.

L.A är så stort att de är uppdelat i flera små "städer". Vad jag sett så finns det inget centum, ingen city. Man kan säga att de är små byar som bildar L.A :) Om man åker små vägar dvs i bestadsområden och sånt så är de stop all way vid varje korsning, och de är en hel del korsningar. Genomsnitt 50-100m mellan varje om inte kortare. Stopp hela tiden. Åker man "stora" vägen, vilket består av MINST 2 filer åt varje håll (oftast fler) så är det trafikljus hela tiden istället för stoppskyltar. Dom sitter också i varje korsning, 50m mellan varje kasnke. De är så olika men runt där. Det är även en hel del annolunda regler här som tex, -man får svänga höger i ett trafikljus även fast de är rött, -Man får göra en U-sväng i korsningar/trafiklysen, - Trafikljusen går direkt från rött till grönt men tillbaka blir de orange, - u behöver inte ha lyset på om dagarna, -Mycket "one way" (enkelriktat) och oftast är de flera filer (2-4st). Finns en hel del regler som är olikt Sverige men allt är så logiskt. Skyltarna förklarar bra hur man får göra och vad man ska göra.
På fredag hoppas jag att vi kan fixa mitt social security number så jag kan skaffa bankkonto och körkort. Social security number är ett amerikanskt personnummer. Fråga mej inte varför jag måste ha ett sånt för de vet jag inte. Antar för att dom vill se att man är i USA lagligt, men vet som sagt inte.

Ska göra mej klar nu ifall hon kommer. Hon kommer hit och hämtar mej sen ska vi gå å ta en kaffe :)

See you, bye!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Kul att läsa om ditt liv å dina upplevelser där borta!

2010-08-04 @ 20:41:21
Postat av: Mamma

Ingentig är omöjligt,eller hur.Du fixar allt min underbara "skrot Maja".



Pusselipuss

2010-08-04 @ 22:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0